De recente negatieve trend in de hoeveelheid vracht die via de luchthaven
wordt vervoerd, is een voorbode voor een algehele groeivertraging. ,,Dat is
in het verleden altijd zo geweest”, zei Pieter Verboom, financieel
directeur van Schiphol, donderdag tijdens een toelichting op de
halfjaarcijfers.

Over de eerste helft van het jaar groeiden de vrachtvolumes nog met 5,2
procent, maar de laatste maanden nam de groei af. In juni was zelfs sprake
van een krimp met 1,6 procent.

Vrachtverkeer Azië
Schiphol wijt dit vooral aan een daling van het vrachtverkeer op Azië en in
het bijzonder China. ,,Deze vrachtvolume-ontwikkeling loopt meestal circa 6
maanden vooruit op de ontwikkeling van de groei in passagiers”, aldus
Verboom.

De financieel topman denkt dat Schiphol dit jaar nog wel een recordaantal van
49 miljoen passagiers zal verwerken, een groei van ruim 8 procent ten
opzichte van vorig jaar. Eerder ging Schiphol uit van een toename van tussen
de 4 en 7 procent. ,,Dit heeft een gunstig effect op de opbrengst uit
havengelden en de bestedingen op de luchthaven”, merkte Schipholtopman Jos
Nijhuis op. In de eerste helft van het jaar bedroeg de groei van de
passagiersaantallen 12,7 procent.

Onzekere economie
Verboom verwacht dat de nettowinst in heel 2011 hoger zal uitpakken dan in
2010. Hij waagt zich echter niet aan een concrete voorspelling wegens de
geopolitieke- en financieel-economische spanningen in de wereld, die ook
Schiphol kunnen raken. Het concern behaalde vorig jaar een nettowinst van
169 miljoen euro.

In de eerste helft van dit jaar behaalde Schiphol een nettowinst van 97,3
miljoen euro, een stijging van 40,5 procent ten opzichte van dezelfde
periode vorig jaar. De luchthaven dankt de winstsprong aan een
passagiersgroei, hogere havengeldopbrengsten en een groei van de winkel- en
horecaomzet. De omzet klom met 10,8 procent tot 604,1 miljoen euro.

Schiphol heeft per 1 april de havengelden met 0,6 procent verhoogd en heeft
besloten de tarieven per 1 november 2011 niet te verhogen ,,vanwege onder
andere de positieve ontwikkeling van het verkeer en vervoer''.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl